Sosiale og mobile teknologier i ABM-sektorene

En rapport fra ABM-utvikling

  • Forfattere:

    Anders Olsson (ABM-utvikling), Lars Wenaas (ABM-utvikling), Hildegunn Bjørgen (ABM-utvikling), Petter Pedryc (IKA Kongsberg), Hege Hauge Tofte (Østfoldsmuseet), Jannicke Røgler (Buskerud Fylkesbibliotek) og Øystein Åsnes (ABM Sogn og Fjordane og Kulturnett Sogn og Fjordane)
  • Følg med via RSS her

6.1.2 Kompetansehevende tiltak

Posted by Anders Olsson den 12.08.09

Utfordringen med å bygge opp kompetanse i institusjonene dreier seg i bunn og grunn om forstå teknologien og innarbeide bruk av teknologien i ordinær virksomhet. Dette handler om grunnholdningen i den enkelte institusjon. 

To tiltak som bør utredes videre:

  • Kurs og kompetanseheving. Forstå og se muligheter ved bruk av teknologien og innarbeide dette i institusjonens virke. Det bør også bygges opp en digital kursplass og kompetanseplass på disse feltene. 
  • Fyrlykt-prosjekter som kan vise vei og illustrere god og nyttig bruk av denne teknologien. Ikke minst vil dette dreie seg om ordinær formidling, formidling tilpasset denne type medier, og et fokus på gjenbruk av informasjon. Hele institusjonenes arbeidsmetoder vil påvirkes og må tenkes gjennom.

Én kommentar to “6.1.2 Kompetansehevende tiltak”

  1. Hvordan sette større digitale fotspor?

    – Vi må begynne med å forstå hvordan sosiale medier fungerer, derfor må alle i sektoren ta dette i bruk. Ikke minst gjelder dette for lederne
    – Vi må finne fram til de viktigste sosiale mediene for vårt fagfelt
    – Vi må finne fram til de viktigste nettverkene og de personene som er viktigst i samtalene
    – Gjennom å lytte, lære, engasjere oss og inspirere kan vi være med å påvirke disse nettverkene slik at bruken av våre digitale samlinger øker
    – Vi må måle og følge med på utviklingen av våre digitale fotspor. Dette kan vi gjøre ved f. eks å benytte Collecta.com. Et søk på ABM-utvikling i Collecta, http://www.collecta.com/#q=abm-utvikling vil vise hvilke samtaler som nå skjer med ABM-utvikling som tema. Dette er nyttig for oss for å se hvor synlige våre institusjoner er i sosiale medier som Twitter og på blogger.

    Det viser seg nå at kommentarene på blogger er minkende. I stedet er det en sterk økning av embed, henvisninger etc til facebook, twitter etc. Publiserer vi innhold andre finner interessant, får vi en økende mengde av henvisninger, som igjen gir økt oppmerksomhet og større bruk. Et spørsmål som da dukker opp er da om vi trenger alle disse portalene som vi er så inderlig glade i!

Legg igjen en kommentar