Sosiale og mobile teknologier i ABM-sektorene

En rapport fra ABM-utvikling

4.2 Utfordringen med nye brukergrupper og bruksmønstre

Posted by Anders Olsson den 11.08.09

For abm-institusjonene vil rollen som relevante samfunnsaktører være utfordrende. I følge rapporten ”eBorger 2.0” bruker nå over 53 % av alle nettbrukere i Norge mellom 15 og 75 år nettsamfunn. Vi snakker om 1.5 millioner nordmenn som bruker sin internett-tid i økende grad på nettsamfunn på bekostning av tradisjonell internettbruk (www.). Internettportaler er ikke lenger alene en tilstrekkelig strategi om en ønsker å nå fram til nye brukergrupper. Teknologier som RSS bidrar også til at den tradisjonelle portalen mister litt av sin betydning som kommunikasjonskanal. Vi snakker ikke om å slutte å bruke ressurser på å utvikle gode portaler og hjemmesider, men at dette må suppleres med noen tilleggsstrategier som er tilpasset nye bruksmønstre.  

Unge i dag skaper i økende grad sin egen identitet på internett, og de har helt andre brukervaner enn vi som jobber i sektoren hadde da vi var ungdommer. Det er kanskje ikke så realistisk å tro at vi kan nå de unge håpefulle ved å tre inn på deres arenaer på verdensveven. Utfordringen vår vil etter hvert bli at ungdommene våre tar med seg sine brukervaner når de blir eldre, også i profesjonell sammenheng. I en rapport fra CIBER: ”Information behaviour of the researcher of the future” hevdes det at selv om den yngre generasjon er fortrolig med bruk av pc og internett, så bruker de kun de mest grunnleggende søkeverktøy og besitter ikke de kritiske og analytiske ferdighetene til å vurdere den informasjonen de finner på nettet. For å møte disse brukergruppene må abm-sektorens institusjoner vurdere å åpne sine ressurser, både kataloger og fulltekst, for søkemaskiner.   

Brukermedvirkning skaper mulighet for både bedre og mer relevante tjenester. Brukermedvirkning innebærer å ta brukerne på alvor og legge til rette for en samtale i det offentlige rom med utgangspunkt i abm-sektorens samlinger. Ved å involvere brukerne og spille på deres kunnskaper, nysgjerrighet og interesser, vil sektoren kunne få beriket sine egne samlinger. Vi ønsker engasjement fra brukerne rundt egen institusjon. Da må vi legge til rette slik at dette engasjementet blir mulig å spille på.   

Abm-institusjonene har i sitt samfunnsoppdrag å drive formidling. I vår formidling må vi involvere brukerne fordi formidling nettopp handler om kommunikasjon. Kommunikasjon er per definisjon noe som går begge veier. Det må være slutt på tiden da arkiv, bibliotek og museer porsjonerte ut sin kunnskap til allmennheten som lyttende tok imot «sannheten». I dag er det i stor grad etterspørselen fra kunnskapssamfunnet som styrer behovet, og det er i sektorens egeninteresse å formidle. Det har vært en utvikling fra å snakke om informasjon, til kommunikasjon og nå konversasjon. Det er åpenbart at vi ikke snakker om avsender og mottaker mer, men om dialog mellom to parter. Ved å inkludere brukerne legger vi til rette for den helt nødvendige dialogen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: