Sosiale og mobile teknologier i ABM-sektorene

En rapport fra ABM-utvikling

2.2 Sosiale teknologier

Posted by Anders Olsson den 05.08.09

Det sosiale i sosiale nettverk

I tidlig verdensvevalder var det liten eller ingen form for toveis kommunikasjon med brukerne. Dette gjaldt primært www-tjenester, som tross alt bare var en liten del av mulige internett-tjenester. (Med www-tjenester menes alle tjenester som går over http-protokollen, og som kan nås via en nettleser, som eksempelvis hjemmesider). 

Grovt sett kan vi dele tjenestene på verdensveven inn i tre nivåer ut fra graden av interaksjon. De ulike nivåene kan beskrives på denne måten:

  1. Tjenesteansvarlig sender ut informasjon (i form av html-dokumenter).  Brukeren mottar og leser.
  2. Tjenesteansvarlig inviterer til kommunikasjon med brukeren. Brukeren kan gå i dialog med avsenderen, en såkalt en-til-en-kommunikasjon.
  3. Tjenesteansvarlig har tusen brukere, og de tusen brukerne gis mulighet til å kommunisere med hverandre.  

Sosiale teknologier kjennetegnes av at de forholder seg til nivå tre i størst mulig grad. Tjenesteansvarlig trenger ikke engang å delta selv, men legger til rette for sosial interaksjon mellom brukerne.    

Typiske trekk ved dagens nettsamfunn og tjenester som har en sosial dimensjon er: 

  • Brukergenerert innhold
  • Kommentarfunksjoner
  • Enkel innholdsutveksling
  •  Tagging av dokumenter, lenker og annet innhold 

Eksempler på nettsamfunn/sosiale teknologier:

Eldre eksempler på sosiale teknologier:

  • Epostlister
  • Diskusjonsgrupper, chatte-tjenester (MSN)  

Moderne sosiale nettverk kan utnytte all funksjonalitet utelukkende via nettleseren uten installeringer av programvare (som f. eks. Second Life krever). Veien til deltagelse i sosiale nettverk er altså blitt enda kortere enn tidligere. Det finnes også noen andre generelle trender som i sterk grad påvirker de sosiale arenaene, og som vi må ta i betraktning. 

  • Konvergens-prinsippet (sammensmelting av tele, eter og media)
  • Mobiltelefon-utvikling: hi-tech i dag – allment i morgen.
  • Generell teknologiutvikling på internett, programvare og infrastruktur 
  • Standardisering rundt mobiltelefonformidling i tjenestebygging
  • Spillteknologi
  • Sanntidsaspektet er mer i fokus

I 2007 laget Dr. Michael Wesch fra Kansas State University videoen ”The machine is us/ing us”, om hvordan verdensvevens sosial teknologier påvirker oss som mennesker (http://www.youtube.com/watch?v=6gmP4nk0EOE).

Senere samme år presenterte han ”A vision of students today”, som oppsummerer de viktigste kjennetegnene ved dagens studenter – hvordan de lever og lærer, hvordan de bruker mobile og sosiale teknologier som en naturlig del av livet. (http://www.youtube.com/watch?v=dGCJ46vyR9o). 

Dette understreker at alle abm-institusjoner, også innen høyere utdanning, har store utfordringene med å tilpasse seg den virtuelle verden deres primærbrukere befinner seg midt oppe i. 

Spill og sosiale trender

Spill som installeres på brukernes pc eller benyttes i konsoller (playstation, xbox, DS mm) har fått en klar dreining mot interaksjon på nettet med andre brukere.

Det er også en sterk framvekst av sosiale spill på nettsamfunn som Facebook. Disse krever ikke installasjon av noe programvare, og legger seg som et tilbud på de eksisterende sosiale nettverkene. Det engelske firmaet Playfish har, etter kun et års drift, allerede 25 millioner registrerte brukere. Dette er viktige utviklingstrekk ved spillteknologien som også abm-institusjonene må forholde seg til.

Sosiale teknologier er i ferd med å bli det viktigste elementet i publikums digitale livsstil. Dette er en trend som trolig vil gå fortere og fortere.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: